Book review: Boston Bruins, If these walls could talk

De ijshockeywereld slaapt nooit. De Vegas Golden Knights hadden hun Stanley Cup nog niet aan feestend Las Vegas getoond of de verhitte geruchten over trades, restricted free agents en drafts barstten al weer los. Nu de meeste teams hun selectie in de NHL een beetje op orde krijgen, plannen ze de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Voor ons ijshockeyliefhebbers breekt echter de grote zomervakantie aan en om die ijsvrije weken een beetje goed door te komen, heeft face-off elke maand een mooi NHL-verhaal in de aanbieding. Voor juli is dat een kijkje in de keuken van de legendarische Boston Bruins die afgelopen seizoen door de competitie raasden en record op record verpletterden maar vervolgens in ronde een door de Florida Panthers de play-offs uit werden gekrabd.

If these walls could talk: Boston Bruins,

is een heerlijk vlot geschreven boek waarin je via korte hoofdstukken kennis maakt met legendarische coaches, spelers, hoogte en dieptepunten. Het boek is geschreven door radio en tv-commentator Dale Arnold en journalist Matt Kalman. Het boek neemt je mee naar plekken waar je als fan normaal nooit komt en je zit op het puntje van je stoel als je finales, vechtpartijen, kleedkamer clashes, contractonderhandelingen, trainingen en wedstrijdbesprekingen meemaakt. Naast de boeiende verhalen staan er precies genoeg mooie foto’s in het boek om de verhalen te ondersteunen.

Het leuke van deze reeks is dat je niet vooraan in het boek hoeft te beginnen. Je kiest zelf wat je het meest interessant vindt om als eerste te lezen. Je komt als lezer achter het DNA van de Boston Bruins-fans. Ze houden vooral van die Big Bad Bruins-players en hebben soms wat met moeite met de meer technische of rustigere spelers en goalies (Joe Thornton, Tukka Rask). Leuk: de Canadese Nederlander John Wensink komt uiteraard ook voorbij in het hoofdstuk Tough Guys. Hij daagde als Bruin ooit de volledige bank van de Minnesota North Stars uit voor een robbertje vechten. Niemand van de Stars durfde het aan. Wensink is in Boston nog altijd een legende.

Wat het boek echt de moeite waard maakt,

zijn de hoofdstukken over de spelers, coaches en speciale fans. Het laat ons weer eens zien hoe diep de kameraadschap tussen ijshockeyspelers is: het hoofdstuk over Marc Savard is echt heftig: een van de meest talentvolle aanvallers die ze in tijden hadden (96, 78 en 88 punten in zijn eerste drie seizoenen voor de Bruins) wordt door een meedogenloze achterbakse elbowhit van smeerlap Matt Cooke (Pittsburgh Penguins) geveld.

Resultaat: hersenletsel. Hoe dat afloopt moet je zelf maar lezen. Maar zijn teamgenoten hebben er wel voor gezorgd dat zijn naam op de Stanley Cup van 2011 terecht is gekomen. De payback die wordt georganiseerd om Cooke te melden dat de Bruins het nooit zullen vergeten is zo gaaf. Het zou een scene uit de Soprano’s of the Godfather kunnen zijn. Stiekem overleg in een hotelkamer tussen oud-spelers en echte spelers. De angst voor een bloedbad op het ijs is terecht en in een geheime bijeenkomst wordt een deal gesloten. Shawn Thornton, de reus van de Bruins tijdens hun successeizoen in 2011, zal bij de volgende ontmoeting met de Pinguins Matt Cooke aanvallen en Cooke gaat akkoord. Het wordt een eervol gevecht waarmee de Bruins op waardige wijze proberen Savard te wreken. Of dat ook lukt? Check het filmpje in deze link….

De hoofdstukken over de coaches geven een mooi inzicht in hoe groot de impact van de trainingswijze en communicatiestijl kan zijn. Het is ongelooflijk wat een coach kapot kan maken, het hoofdstuk over Mike Keenan is wat dat betreft jaw-dropping. Aan het einde van het boek komen bijzondere fans van de Bruins voorbij. Kinderen en volwassenen die het persoonlijk heel zwaar hebben en dan zie je hoe ijshockey in de VS in de samenleving is opgenomen. Prachtig hoe ijshockey zich inzet voor de maatschappij. Het hoofdstuk over de nasleep van de terroristische aanslag tijdens de Boston marathon bezorgt je kippenvel.

Grote namen

Tot slot wordt er natuurlijk stil gestaan bij de grote namen. Bobby Orr, Ray Bourque, Patrice Bergeron en Zdeno Chara. Uiteraard is er ook aandacht voor David Pastrnak.

Dus: heb je zin in een mooi ijshockey-avontuur tijdens deze hete zomermaanden? If these walls could talk : the Boston Bruins neemt je mee naar onze favoriete plek in de sportwereld: the rink and beyond. Tip: bewaar de drie introductiehoofdstukken voor later; die gaan over de journalist zelf en hoe het is om als verslaggever te groeien tot ijshockeycommentator. Kun je altijd nog aan het einde van het boek terug lezen.Veel leesplezier!

Het boek is gratis als ebook voor KOBO plus abonnees. Het is bij amazon.nl 8,83 euro als Kindle editie en 12,99 als paperback (en binnen een dag bezorgd). Bij Bol is het duurder en is de levertijd twee weken. Het kost 12,79 als ebook en 15,99 als paperback.

Previous Duitse coach Henry Thom naar HIJS Hokij Den Haag
Next Selectie Nederlandse dames ijshockey WK China bekend