Documentary review: All or Nothing Toronto Maple Leafs

Om jullie tijdens de zomermaanden toch van genoeg ijshockey te voorzien, duiken we vanaf dit jaar tijdens de summerbreak in de schatkamer van de NHL. Deze keer staan we stil bij de Amazon-serie All or Nothing over het bizarre Covid-19 seizoen van de Toronto Maple Leafs in 2020-2021.

Amazon maakt al enkele jaren via haar streamingplatform Prime de juichend ontvangen docureeks All or Nothing.  Naast de reeks over onder andere de All Blacks (rugby), de Dallas Cowboys (Amercian Football ) en Manchester City (voetbal) zijn in 2021 de Maple Leafs gekozen voor een reeks over ijshockey. En Amazon Prime stelt niet teleur.

Best seats in the house

In All or nothing: The Toronto Maple Leafs zit je als ijshockeyfan overal eerste rang waar je maar wilt zijn: op het ijs, op de spelersbank en in de kleedkamer voor, tijdens en na de wedstrijd. Je bent aanwezig tijdens de wedstrijdbesprekingen, de trainingen, het management- en trainersoverleg, de spelersbriefing en de transferonderhandelingen. Zelfs de medische staf staat je toe tijdens haar besprekingen en behandelingen mee te kijken. Die toegang krijg je zelfs bij ernstige blessures. De onbedoelde kneehit van Corey Perry (Montreal Canadiens) op Leafs-captain John Tavares laat nog maar eens zien hoe risicovol ijshockey kan zijn.

tekst gaat verder onder de video

Ups and downs: de mens achter de sport

Daarnaast biedt de docu ook echt inzicht in de persoonlijkheden achter de sporters, de trainers en de managers. Je ervaart als kijker hoe het thuisfront een hockeyseizoen beleeft. Wat de impact is op het persoonlijke leven, hoe de spelers buiten de rink afleiding zoeken en vinden. En hoe belangrijk vriendschap is binnen een team. De documentaire heeft in de acteur Will Arnett (Toronto 1970, bekend van Netflixseries Bojack Horseman en Arrested Development) een sterke verteller die je door de ups en downs van het Maple Leafs-seizoen van 2020-2021 gidst.

De bouwstenen

Centraal in de docu staan drie elementen. De frustratie van de Leafs om al jaren niets  te winnen. De verschillende manieren van omgaan met mensen. Hoofdcoach Sheldon Keefe die zich in zijn eerste seizoen als hoofdcoach vooral schreeuwend probeert staande te houden.

tekst gaat verder onder de foto

Toronto Maple Leafs coach Sheldon Keefe Foto: Instagram TheAHL

Daartegenover staat de kalme benadering van assistent-coach Dave Hakstol (nu al twee jaar coach van de Seattle Kraken). En de extreem jonge general manager Kyle Dubas (vanaf komend seizoen GM bij de Penguins). Tot slot laat de docu ons allemaal zien hoe bitter eenzaam die Covid-19 periode was. Spelers die in quarantaine zitten en amper hun familie kunnen zien, lege arena’s. Maar tegelijkertijd biedt het ijshockey in die dagen heel veel afleiding en hoop voor de mensen die niet naar buiten kunnen. De docu laat zien wat een prachtige sport ijshockey is, wat een schitterende persoonlijkheden die sport herbergt en hoe hard de sport kan zijn.

Stars on ice

We zien vervolgens de opkomst van goalie Jack Campbell en de definitieve doorbraak van superster Auston Matthews. Duidelijk wordt hoe nuttig het is om naast technisch talent (William Nylander, Auston Matthews en Mitchell Marner) te hebben. Ook ervaren spelers aan te trekken die de tegenstander fysiek aan durven te pakken. De documentaire  toont aan dat zonder de enforcers (Wayne Simmonds, Joe Thornton en later Nick Foligno) de Leafs minder veerkrachtig zouden zijn geweest.

We geven verder geen spoilers want dat zou het kijkplezier bederven, wel vind je hier de trailer om alvast wat kijkhonger op te wekken. De trailer is leuk maar de serie zelf is veel indrukwekkender. Vijf episodes van ongeveer 45 minuten per aflevering nemen ons deze zomer mee naar waar we het liefst zijn: op het ijs!

tekst gaat verder onder de video

All or Nothing: the Toronto Maple Leafs is te zien bij primevideo.com: 3,99 per maand en is maandelijks opzegbaar.

Previous Boek review: Blood Feud, de rivalry between Red Wings and Avalanche