Nieuwe regels NHL: reviews, helmen, wissels en face-offs

Het wachten is voorbij: afgelopen nacht is het 2019-20 NHL-seizoen weer van start gegaan! Dit seizoen kondigde de league aan dat er nieuwe regels gehandhaafd zullen worden. Een overzichtelijk rijtje.

Video Reviews

Penalties

Vanaf nu seizoen hanteert de NHL video reviews na het uitdelen van major- en double minor penalties. Deze penalties zullen worden nagekeken door de arbitrage op het ijs en biedt scheidsrechters de optie om de gegeven penalty te verminderen tot een minor, maar niet te herroepen. De uitzondering op deze regel is bij major penalties naar aanleiding van vechten, deze zijn niet te reviewen. Verder zal bij double minors voor high-sticking een review ingezet worden. Deze penalties kunnen worden herroepen of gehandhaafd, maar niet in mindering gebracht worden. Let wel: video reviews mogen alleen gebruikt worden om gegeven penalties te reviewen en in mindering te brengen, nooit om straffen te verhogen of een nieuwe penalty uit te delen.

Coach’s Challenge

Een coach kon tot nu toe alleen een challenge inzetten na een gemiste off-side, voorafgaand aan een tegendoelpunt. Vanaf nu krijgen coaches de optie om iedere actie in het aanvalsvak die het spel stil had moeten leggen aan te vechten. Denk hierbij aan pucks die met een high-stick gespeeld zijn, pucks die de beschermingsnetten hebben geraakt of handpasses die door de officials gemist zijn. Onterechte challenges worden bestraft met een bench minor. Bij een tweede fout wordt dit een double minor.

Helmen

Iedere speler die zijn helm verliest is vanaf nu verplicht om zo spoedig zijn helm weer op het hoofd te zetten of om direct te wisselen. Doet een speler dit niet of niet op tijd, krijgt hij hiervoor een minor voor illegal equipment van twee minuten. Spelers die met opzet de helm van hun tegenstander af werken, ontvangen een minor voor roughing. Connor McDavid en de Oilers waren als eerste ‘de dupe’ van deze nieuwe regel. McDavid leefde in hun seizoensopener de regel keurig na en ging van het ijs, maar verloor hierdoor (logisch) zijn man uit het oog op de penalty kill.

‘No Change’-regels

Een verbod op spelerswissels werd vooralsnog alleen gehandhaafd als een verdedigend team icing schiet. Vanaf dit seizoen zijn er meer situaties met dit gevolg. Een verdedigend team dat de puck vanaf de eigen helft op de goalie schiet, waarna de goalie de puck ‘freezed’, zal niet worden toegestaan om te wisselen. De daarop volgende face-off zal wél in het aanvalsvak genomen worden. Verder wordt de regeling van kracht bij het per ongeluk losschuiven van het doel door een verdediger. Goalies die per ongeluk hun net lostikken zijn bij deze regel uitgezonderd. De NHL zal op die momenten ook géén time-outs accepteren en er mogen géén reclame-breaks worden ingepland, dus niet mogen wisselen nog vermoeiender worden.

Face-Offs

Met ingang van het seizoen 2019/2020 mogen aanvallende NHL-teams de kant van het ijs kiezen waar de face-off genomen wordt. Dit mag voortaan in vier scenarios.

1. Bij face-offs na icing.